Pár napja küldte Vferi
a gyorsulással kapcsolatos elgondolásait. Ezt olvashatod a következő sorokban.
Az előzmények
Az ingyen energia kinyerésének gondolatával foglalkozó emberek számára nem
ismeretlen a középkorban élt Orffyreus neve, aki - a feljegyzések szerint
- jól működő és hasznos munkára is fogható mechanikus örökmozgót alkotott.
Gépét számtalan helyen és időben bemutatta a kor jelentős tudósainak, méltóságainak.
Ők kívülről megvizsgálhatták a szerkezetet és nem találtak semmi olyan külső
energia beviteli lehetőséget, ami a berendezés működését okozhatta volna...
A gyorsulás különös jelentősége három egyszerű példával szemléltetve
Az Ikerparadoxon
Amikor Einstein előállt a Relativitás elmélettel, a kor fizikusai elutasítóan
viselkedtek vele szemben és mindenféle gondolatkísérleteket eszeltek ki
az elmélet cáfolatára. Ezek egyike volt az Ikerparadoxon néven elhíresült.
Einstein elméletének egyik posztulátuma, hogy nincs kitüntetett koordinátarendszer
a világegyetemben, tehát minden mozgás relatív és csak a testek egymáshoz
viszonyított mozgásáról beszélhetünk. Nem mondhatjuk azt, hogy ez a test
mondjuk 10 km/órával halad, az meg hússzal, csak azt mondhatjuk, hogy ez
a test 10 km/óra sebességgel közeledik egy másikhoz, vagy távolodik egy
harmadiktól. Persze felvehetünk különböző koordinátarendszereket, amelyek
vagy állnak az egyes testekhez képest, vagy hozzájuk képest egyenletesen
mozognak. Sőt, vannak formulák a különböző koordinátarendszerek egymásba
való átszámítására is. De a lényeg, hogy a testek mozgása csak egymáshoz
viszonyítva értelmezhető. Azaz, ha A-jelű pontból nézve a B jelű pont 10
km/órával távolodik A-tól, akkor a B-ből nézve A-jelű pont is 10 km/órával
távolodik. Az ikerparadoxon szerint egy ikerpár egyik tagja felszáll egy
űrhajóra és fénysebesség közeli sebességgel repked pár évtizedig. Amikor
visszatér a földre azt tapasztalja, hogy amíg ő űrhajókázott, testvére igencsak
megöregedett itt a földön, ő viszont fiatal maradt. Ez a relativitás elmélet
szerint és a kísérletek tanúsága szerint is így kell hogy történjen. Kérdezték
tehát Einsteint, hol van hát a híres relativitás? Ha a földön maradt testvr
csaknem fénysebességgel látja távolodni az űrhajóban ülő testvérét, akkor
az űrhajóban ülő testvér is csaknem fénysebességgel látja távolodni a földet.
Akkor mitől van, hogy a földön maradó testvér öregszik meg és nem fordítva?
Einstein nemigen tudott elfogadható választ adni erre a kérdésre. Az Intrrneten
olvastam még évekkel ezelőtt egy dolgozatot, amiben egy fizikus ismerteti
az ikerparadoxon matematikai és grafikus megoldásait. Eszerint a két testvér
életkorának a különbségéért kizárólag a gyorsulás a felelős, amin az űrhajóban
ülő testvér keresztül ment, míg a földön maradt tesója nem!
A győzedelmes "kockacukor"
A hidegháború idején (is) az USA-ban jelentős kutatómunka folyt új típusú
fegyverek kifejlesztésére. Az egyik ilyen eszköz a sínágyú néven elhíresült
kilövő szerkezet volt, mely elektrodinamikus erők segítségével nagy sebességre
gyorsította fel a lövedéket. A hagyományos ágyúknál ugyanis a lőporgázok
tágulásának véges sebessége miatt nemigen lehet elérni a hangsebesség 3,5-szeresénél
nagyobb torkolati sebességet. A film, amit a TV-ben láttam sok évvel ezelőtt
a Maxwell művek laboratóriumában készült. Sínágyúval tüzeltek 5 cm vastag
acéllemezre egy kockacukor nagyságú vezető anyaggal bevont műanyag kockával.
Hatalmas dörrenés, miközben a "kockacukor" szétrombolta a vasat
és megállt annak közepében, éppen és sértetlenül! Ha ugyanezt a lövedéket
ráhelyeznék az 5 cm vastag acéllemezre és egy présgéppel megpróbálnák belesajtolni
a vasba, minden bizonnyal a kis műanyagkocka porrá zúzódna miközben az acéllemezen
legfeljebb néhány csekélyke felületi karcolódás keletkezne. Az, hogy mégis
a kockacukor győzött, annak a hatalmas gyorsulás lehetett az oka, ami mintegy
energetizálta, sérthetetlenné tette őt!
Az ütközési energia kiszámításának nehézségei bizonyos esetekben
Képzeljünk el egy egyszerű gondolatkísérletet két 1 kg tömegű acélgolyóval,
amik egyenes vonalban a világűrben egymás felé tartanak 2 m/s sebességgel.
Mivel a föld is mozog velünk együtt, csak a két golyó egymáshoz képesti
sebességét tudjuk megmérni, ebből azonban nem tudjuk előre kiszámítani,
hogy összeütközésükkor mekkora energia szabadul majd fel.
Miért is van ez?
Az ütközésnél felszabaduló energia, a két vasgolyó energiáinak összege lesz.
Számoljuk ki a golyók energiáinak összegét két eltérő kezdeti állapotból
kiindulva, amikor a golyók egymáshoz képesti sebessége mindkét esetben 2
m/s lesz az ütközés előtt.
A kísérletet például egy asztalon végezhetnénk el az általános iskolában
használatos szemléltető eszközök felhasználásával.
Első esetben mindkét golyót egymással szemben egyenes vonalú pályán gyorsítsuk
fel 1 m/s sebességre. A golyók így egymáshoz 2 m/s sebességgel közelednek.
Energiáik:
1.golyó W1 = 1/2 m v2 = 1/2 * 1 = 0,5
2.bolyó W2 = 1/2 m v2 = 1/2 * 1 = 0,5
Összes energiáik W1 + W2 = 1. Ez lesz első esetben
az ütközés energiája.
Második esetben az elő golyót hagyjuk nyugalmi állapotában, a második golyót
pedig gyorsítsuk fel egyenes vonalú pályán 2 m/s sebességre. A golyók így
egymáshoz képest szintén 2 m/s sebességgel közelednek.
Energiáik:
1. golyó áll, W1 = 0
2.golyó W1 = 1/2 m v2 = 1/2 * 22 = 2
Összes energiáik W1 + W2 = 2 Ez lesz a második esetben
az ütközés energiája.
Mondhatjuk, hogy ez érdekes, de nincs benne semmi csoda, hiszen a második
esetben a 2. golyó gyorsításához több energiát fektettünk be és így természetes,
hogy a gyorsulás irányában a testnek több energiája lesz. Ezt a mondatot
azért emeltem ki, mert a következő részben ismertetett gondolatkísérletnél
nem szabad elfelejtenünk.
Tömegpont mozgása függőleges síkban, körpályán gravitációs erőtérben,
vízszintes tengellyel
Ez bonyolultnak hangzik, de valójában ez egy csapágyazott vízszintes tengelyt
jelent, amiből merőlegesen kiáll egy pl. 1 m hosszú fémrúd (pl. egy 6 mm átmérőjű
gömbvas), amink a tengellyel átellenes végén van egy pl. 1 kg tömegű súly.
Ez tulajdonképpen egy ingának is felfogható.
1. ábra.
Alapállapotában a súly a pálya alsó holtpontjában tartózkodik, de ha oldalra
kitérítjük és elengedjük, ide-oda fog lengeni. Ez utóbbit csak a szerkezet
szemléltetésére írtam le, mert most nem ez a fontos.
Nézzük a gyorsulásokat, mert ez a dolgozat fő témája. Emeljük fel a súlyt
a pálya felső holtpontjára és engedjük el. A súly, a fémrúd által meghatározott
sugár mentén függőleses síkban körpálya mentén fog az alsó holtpont felé lefelé
mozogni, miközben a gravitáció folyamatosan gyorsítja. Eközben a súlyra a
körpálya tengelye irányába mutató, sugárirányú centripetális gyorsulás is
hat. Ez annak a következménye, hogy a súly nem zuhanhat egyenesen függőlegesen
a földre, mert a sugárirányú vasrúd kényszerpályán tartja.
Vizsgáljuk meg azt a pillanatot, amikor a súly éppen a tengellyel azonos
magasságban van, tehát a súlyt a tengellyel összekötő vasrúd vízszintes. Nézzük
meg, milyen irányú gyorsulások hatnak a súlyra ebben a pillanatban. A g =
9,81 m/s2 gravitációs gyorsulás ekkor teljes egészében hat a súlyra
és lefelé gyorsítja. A centripetális gyorsulás pedig a súlyt a tengely irányába
gyorsítja. A centripetális gyorsulás nagysága csak a körpálya rádiuszától
és a súly kerületi sebességétől függ. Ha jól választjuk meg ezeket a paramétereket,
elérhető, hogy a centripetális gyorsulás nagysága ebben az időpillanatban
megegyezzen a gravitációs gyorsulással. A gravitációs gyorsulás és a centripetális
gyorsulás is vektormennyiségek, ezért összegzésük a paralelogramma módszerrel
végezhető el grafikus módszerrel. A jelen esetben ez nagyon egyszerű. A gravitációs
gyorsulás vektor függőleges és a vele 90 fokos szöget bezáró, azonos nagyságú
centripetális gyorsulás vektor vízszintes. A két vektor által meghatározott
oldalú négyzet átlója lesz az eredő, ami a gravitációs gyorsulás vektor négyzetgyök
kettő szerese, azaz 1,41 g. Végeredményben tehát a pálya ezen pontján lesz
egy olyan eredő gyorsulása a súlynak, aminek iránya a körpálya belseje felé
mutat a függőlegeshez képest 45 fokot bezárva, nagysága pedig 1,41 g. Az eredő
gyorsulás irányába a testnek tehát jóval nagyobb energiája van ilyenkor, mint
amit ahhoz kellene befektetnünk, hogy ismét a pálya felső holtpontjába helyezzük
vissza. Ezt az energiát például egy másik mozgó testtel történő, az eredő
gyorsulás vonalába eső rugalmas ütköztetéssel csatolhatnánk ki.
Zárszó
Ez egyelőre csak egy teória, amit még nem bizonyít semmiféle kísérlet. De
ha megállja a helyét, akkor lehetséges hogy az Orffyreus gép (és még sok más
szerkezet) "motorjára" találtunk rá.
Ez az elmélet alkalmazható lehetne elektromos vagy mágneses térben mozgó
töltött részecskékre is, ami közvetlen villamos energia kinyerését is lehetővé
tehetné.