Attila és Tamás leírtak egy érdekes jelenséget, melyben az alagúteffektus makroméretekben történő alkalmazását javasolták. Ezt elolvasva Vferi kedvet kapott a jelenség részletesebb tanulmányozásához, s végzett néhány érdekes kísérletet is. Ezekről Vferi a következőket írta:

Statikus mérések

DC1. Mérés

A mérés célja: A Magyar Tamás és Joubert Attila által felfedezett és publikált jelenség mérésekkel történő igazolása.

Ezek a mérések 40 V AC fűtőfeszültséggel és folyamatos DC gyorsítófeszültséggel történtek.

 

A mért elektroncsövekről

Két db PL509 elektroncső állt rendelkezésemre, ezeket 1. és 2. számmal jelöltem.

1. ábra. A PL509-es elektroncső és a próbapanel

 

A kapcsolási elrendezésről

A csöveket kétféle bekötésben mértem, először a Fénykapun szereplő módon, ez az 1. számmal jelölt kapcsolás. (A Katódot a tápegység negatív pontjára, a G1-et az ampermérőn (A) keresztül a tápegység pozitív pontjára, G2-t, G3-at és az Anódot egymással összekötve. Az 1. feszültségmérő műszert (V1) a katód és anód közé, 2. feszültségmérő műszert (V2) a tápegység pozitív és negatív pontjai közé.)

2. ábra. Az 1. számmal jelölt kapcsolás

 

A vezérlőrács (G1) nagyon közel van a katódhoz, lényegében benne van a katódból a termikus gerjesztés hatására keletkező elektronfelhőben, ezért az ide kapcsolt pozitív feszültség, még kis feszültségértékek mellett is nagy rácsáramot vált ki. Ezért kipróbáltam egy 2. számmal jelölt kapcsolási változatot, melyben a Katódot és a G1-et összekötöm a tápegység negatív pontjával a G2-t az ampermérőn (A) keresztül a tápegység pozitív pontjával, az anódot a G3-mal. Az 1. feszültségmérő (V1) az anód és a katód közé van kapcsolva, a 2. feszültségmérő (V2) a katód és a G2 közé van kapcsolva.

3. ábra. A 2. számmal jelölt kapcsolás

 

A műszerekről

Az 1. feszültségmérő (V1) 10 MW belső ellenállású multiméter. Ezzel mértem az anódon keletkezett feszültséget. A 2. feszültségmérő (V2) 1 MW belső ellenállású multiméter. Ezzel mértem a gyorsítófeszültséget.

A mérések előtt - csak a fűtőfeszültség bekapcsolásával - 5 perc ideig bemelegítettem a csöveket, hogy a katód elérje a maximális emisszió képességét.

4. ábra. A mérőkapcsolás és a mérőműszerek

 

Mérési eredmények

Megmértem a katód-segédrács feszültséget a fűtés bekapcsolt állapotában.

Kapcsolás
1. cső
2. cső
Minden elektróda lebeg
Uk-g1=-1,2V
Uk-g1=-1,2V

1.táblázat. A katód és segédrács közötti feszültség

A következő táblázat az anódon mért feszültségeket, a hozzájuk tartozó gyorsítófeszültségeket valamint a rácsáramokat tartalmazza.

Gyorsító
feszültség

1.kapcsolás
1.cső
1.kapcsolás
2.cső
2.kapcsolás
1.cső
2.kapcsolás
2.cső
1,5 V   
 Ig = 16,8 mA
 Ua = -0,82 V
 Ig = 27 mA
 Ua = -0,83 V
 Ig = 27 mA
 Ua = -1,39 V
 Ig = 65 mA
 Ua = -1,43 V
2 V   
 Ig = 28,4 mA
 Ua = -0,78 V
 Ig = 39,8 mA
 Ua = -0,83 V
 Ig = 81 mA
 Ua = -1,42 V
 Ig = 159 mA
 Ua = -1,45 V
3 V   
 Ig = 55,7 mA
 Ua = -0,82 V
 Ig = 67 mA
 Ua = -0,83 V
 Ig = 382 mA
 Ua = -1,44 V
 Ig = 487 mA
 Ua = -1,48 V
4 V   
 Ig = 83 mA
 Ua = -0,81 V
 Ig = 96,7 mA
 Ua = -0,83 V
 Ig = 1 mA
 Ua = -1,44 V
 Ig = 1,1 mA
 Ua = -1,5 V
5 V   
 Ig = 109 mA
 Ua = -0,79 V
 Ig = 129 mA
 Ua = -0,83 V
 Ig = 2 mA
 Ua = -1,45 V
 Ig = 1,83 mA
 Ua = -1,5 V
7 V   
-
-
 Ig = 4,7 mA
 Ua = -1,43 V
 Ig = 3,86 mA
 Ua = -1,54 V
10 V   
-
-
 Ig = 10 mA
 Ua = -1,44 V
 Ig = 7,77 mA
 Ua = -1,86 V
15 V   
-
-
 Ig = 20,6 mA
 Ua = -1,55 V
 Ig = 15,47 mA
 Ua = -3,2 V
20 V   
-
-
 Ig = 33,6 mA
 Ua = -2,34 V
 Ig = 24 mA
 Ua = -4,3 V
25 V   
-
-
 Ig = 48 mA
 Ua = -3,03 V
 Ig = 37,8 mA
 Ua = -8,78 V
30 V   
-
-
 Ig = 63,2 mA
 Ua = -5,06 V
 Ig = 47,4 mA
 Ua = -10,4 V
40 V   
-
-
 Ig = 126,5 mA
 Ua = -12,89 V
 Ig = 98,6 mA
 Ua = -17,97 V
60 V   
-
-
 Ig = 163 mA
 Ua = -15,76 V
 Ig = 127 mA
 Ua = -21,3 V

2. táblázat. Az anódon mért feszültségek, a hozzájuk tartozó gyorsítófeszültségek és a rácsáramok

 

Megjegyzés:

Az anódon mérhető negatív potenciál a mérés közben ingadozást mutat. El- utána visszaállítva a gyorsítófeszültség értékét, nem mindig ugyanannyi anódfeszültség mérhető.

 

Az eredmények kiértékelése

 

 

DC2. Mérés


A mérés célja:

  1. A PL509 anódján mérhető feszültség terheléstől való függésének vizsgálata, azaz hogy különböző terhelő áramok mellett mekkora anódfeszültség keletkezik.
  2. A G2 gyorsító elektróda áramát milyen mértékben okozzák a rácson átjutott, de az anód eléréséhez kevesebb energiával rendelkező elektronok. Ha ugyanis a terhelő áram növelésével csökkentjük az anód feszültségét, egyre több elektronnak van akkora energiája, hogy azt elérje. Ezek az elektronok így az anódon gyülekeznek és nem fordulnak vissza a G2-re, amitől csökken a G2 árama.

A méréshez a DC1 mérésnél használt eszközök kerültek alkalmazásra.

A kapcsolásról

A fűtés 40 V AC. A Katód és G1 össze van kötve egymással és a tápegység negatív pontjával. A G2-re mA mérőn (Ig2) keresztül +60 V van kapcsolva. G3 és az Anód össze van kötve egymással és mA mérőn (Ia) keresztül egy 1,5 KW lineáris potenciométer csúszkájával. A potenciométer egyik vége a Katódra, másik vége -25 V-ra van kötve. A potenciométer csúszkája és a katód közé feszültségmérő (U2) csatlakozik.

5. ábra. A DC2. mérés kapcsolása

 

A mért eredmények

U2
Ia (2.cső)
Ig2 (2.cső)
Ia (1.cső)
Ig2 (1.cső)
-17,8 V  
 0 mA  
 130,2 mA  
 +1,5 mA  
 163,1 mA  
-17 V  
 -11,5 mA  
 131,1 mA  
 +1,1 mA  
 163,5 mA  
-16 V  
 -26,1 mA  
 131,7 mA  
 0,0 mA  
 164,0 mA  
-15 V  
 -54,6 mA  
 132,3 mA  
 -2,9 mA  
 164,7 mA  
-14 V  
   -106 mA  
 132,8 mA  
 -8,3 mA  
 165,3 mA  
-13 V  
 -186 mA  
 133,2 mA  
 -18,3 mA  
 166,2 mA  
-12 V  
 -362 mA  
 133,7 mA  
 -35,9 mA  
 166,8 mA  
-11 V  
 -617 mA  
 133,9 mA  
 -68,7 mA  
 167,4 mA  
-10 V  
 -1mA  
 134,0 mA  
 -135,9 mA  
 168,0 mA  
-9 V  
 -1,56 mA  
 134,2 mA  
 -280,0 mA  
 168,5 mA  
-8 V  
 -2,19 mA  
 134,1 mA  
 -505,0 mA  
 169,1 mA  
-7 V  
 -2,87 mA  
 134,0 mA  
 -790,0 mA  
 169,8 mA  
-6 V  
 -3,67 mA  
 133,7 mA  
 -1,18 mA  
 170,2 mA  
-5 V  
 -4,59 mA  
 133,4 mA  
 -1,7 mA  
 170,8 mA  
-4 V  
 -5,9 mA  
 132,9 mA  
 -2,05 mA  
 171,1 mA  
-3 V  
 -8,24 mA  
 132,3 mA  
 -2,57 mA  
 171,3 mA  
-2 V  
 -11,26 mA  
 131,3 mA  
 -3,43 mA  
 171,5 mA  
-1 V  
 -15 mA  
 129,8 mA  
 -5,44 mA  
 171,3 mA  
0 V  
 -17,57 mA  
 128,4 mA  
 -7,99 mA  
 170,4 mA  

3. táblázat. A katódfeszültség és a rácsáramok


A mérés kiértékelése

 

Továbblépési lehetőségek

A célunk minél kisebb gyorsítóáram mellett minél nagyobb és jobban terhelhető anódfeszültség elérése.

Időközben felvettem a kapcsolatot a cikk szerzőivel, akik sok tapasztalattal és nagy kísérletezési múlttal rendelkező, nagyon készséges, szakemberek. Elmondták, hogy ezzel a témával utoljára több évvel ezelőtt foglalkoztak, akkor több különböző elektroncsővel végeztek méréseket. A hagyományos elektroncsövekkel végzett kísérleteik különböző mértékben mutatták az effektust, de az is nyilvánvalóvá vált, hogy egy, az Ő szempontjaiknak jobban megfelelő elektróda kialakításra és elrendezésre lenne szükség. Ezt egyes TV képcsövek elektronágyújának elektródarendszere közelíti meg a legjobban. Abban az időben -egyéb körülmények miatt- sajnos nem volt lehetőségük elkészíteni a megfelelő kísérleti eszközt és így a jelenség tanulmányozása abbamaradt.

Az elektródák célszerű elrendezését az Alagúteffektus című eredeti cikkben olvashatjátok, de itt most szöveges formában, Attilával folytatott beszélgetéseink alapján foglalom össze.
A katód után következik egy vezérlőrács, amivel a kilépő elektronok mennyisége szabályozható. Ez a képcsövekben is meglévő, közvetlenül a katódot követő hengeres elektróda. Ha nem akarjuk modulálni az elektronsugarat, akkor a katóddal célszerű összekötni, egyébként a katódhoz képest negatív feszültség ráadásával zárható le az elektronok útja.

Ezután egy gyorsító elektróda következik, amire a katódhoz képest pozitív feszültséget kapcsolva az elektronok felgyorsulnak. Az elektroncsövekben (PL509) ez egy vékony huzalokból álló háló, ami az elektronok áramlási irányára merőleges, így a felgyorsított elektronok egy része eltalálja és a rácson keresztül visszatér a gyorsító feszültséget előállító tápegységbe. Ez a mi szempontunkból veszteséget okoz, hiszen betáplált teljesítményt igényel. Más a helyzet a képcsöveknél, ahol a gyorsító elektróda egy, az elektronok haladási irányával párhuzamos tengelyű csődarab, melynek belsejében akadálytalanul haladhatnak. A katód-gyorsító elektróda távolság nem túl kritikus - lehet mm-től cm-ig bármilyen - mert a gyorsítás csak a potenciálkülönbségtől függ, amin az elektron áthalad. A következő elektróda egy árnyékoló lemez, melyet e katód potenciálra célszerű kötni.

Ennek minél közelebb kell kerülnie a gyorsító elektródához és az elektronok minél kisebb furaton át jól fókuszált, vékony sugárban kell hogy itt áthaladjanak. Az elektróda feladata, hogy a gyorsítórácstól távol tartsa az anódra eljutni nem képes elektronokat és hogy a gyorsított elektronokhoz az anód fékező potenciáljának információja csak ezt az elektródát átlépve, minél később jusson el. Ezután következik az anód, ahol az elektronokat összegyűjtjük és elvezetjük a fogyasztóhoz, vagy kondenzátorban tároljuk.

Mivel pillanatnyilag nincs lehetőségünk tetszőleges elektróda elrendezésű csövet készíteni, a kísérleteket gyári képcsövekkel tervezzük elvégezni. A szükséges elektródák a képcsövek nyakában találhatóak, és anódként is ezeket tervezzük felhasználni oly módon, hogy a megfelelő elektróda magasságában a képcső nyakához illesztett, keresztirányú mágneses térrel az elektronokat a megfelelő elektródára kényszerítjük.


Fontos figyelmeztetés

A képcsövekkel való kísérletezés veszélyes dolog!
A szükséges magas feszültségek halálos áramütést okozhatnak, és a képcső külső mechanikai hatásoktól felrobbanhat. Kísérletképen felrobbantottam egy "robbanásbiztos" képcsövet. Iszonyú nagyot szól, és minden tele lesz üvegszilánkkal. Mint kiderült a vonatkozó szakirodalomból, a robbanásbiztosság a képcső elejére vonatkozik, kísérletezéskor pedig mindig a "hátulját" használjuk.
A kísérleteket mindenki csak a saját felelősségére végezze el, nem felelek semmiféle anyagi kárért, vagy személyi sérülésért!


 

 

Utolsó frissítés dátuma: 2004 november 24.